Vereniging in beeld

"Mensen beseffen niet wat leven in armoede mentaal met je doet". Dat zeggen drie kranige vrouwen bij De Schakel in Puurs.

Lees meer over onze verenigingen
Vereniging in beeld

Doe een gift

Met de
steun van

Logo Vlaanderen Logo Koning Boudewijnstichting Logo CERA Logo ESF
 

Actie

Campagne #lokaalsociaal

Tot de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober, en de Werelddag van Verzet tegen Armoede op 17 oktober, voert Netwerk tegen Armoede campagne rond lokaal sociaal beleid: #lokaalsociaal. Lokale besturen hebben heel wat instrumenten in handen op het terrein en dicht bij de mensen armoede en sociale uitsluiting terug te dringen. Ze kunnen onder meer  rechten meer automatisch of proactief toekennen, investeren in betaalbare huisvesting, medische zorg toegankelijker maken, schoolkosten helpen verminderen en culltuur- en vrijetijdsparticipatie meer bereikbaar maken voor mensen in armoede. 

Met de campagne #lokaalsociaal willen we lokale besturen (gemeenten en Ocmw's) inspireren om echt werk te maken van een lokaal beleid dat de strijd aanbindt met armoede en sociale uitsluiting. Maak alvast kennis met de vijf gezichten van onze campagne.

Alle info op www.netwerktegenarmoede.be/lokaalsociaal.
Lees meer over onze acties

Minister Peeters wil gesprek met Netwerk tegen Armoede over deur-aan-deur-verkoop

5/9/2017
Minister van Comsumentenzaken Kris Peeters wil een gesprek met het Netwerk tegen Armoede over bedenkelijke praktijken die opdoken bij deur-aan-deur-verkoop van energiecontracten door Luminus in Oostende. Het Netwerk tegen Armoede gaat heel graag op die uitnodiging in.

Luminus schendt zelfs zijn eigen gedragscode. Onze vereniging Samen Divers in Oostende kreeg al verschillende klachten binnen. Nadat de vereniging deze praktijken bij Luminus aankaartte, werden de contracten geannuleerd. Eigenlijk zou dit niet nodig moeten zijn. Vaak gaat het om kwetsbare mensen met een migratieachtergrond die, zonder het te beseffen, een contract ondertekenen dat ze niet willen. Helaas blijft het niet beperkt tot Luminus en Oostende. Andere energieleveranciers hanteren gelijkaardige verkoopstechnieken.

Mensen worden aangesproken op straat of bijvoorbeeld ook in de Mediamarkt in Oostende met de mededeling dat het enkel om informatie gaat, maar uiteindelijk tekenen ze toch een contract. Mensen die heel tevreden waren bij hun eigen leverancier en helemaal geen plannen hadden om van leverancier te veranderen, werden zo met een nieuw contract opgezadeld. 

Mensen worden ook thuis lastig gevallen met de belofte van 2 maanden gratis energie, maar zonder verdere informatie over de gevolgen van wat ze ondertekenen.  De verkoper laat nooit contactgegevens achter voor verdere vragen of informatie. Nochtans staat dit in de gedragscode dat dit uitdrukkelijk vereist wordt. 

In een geval gaat het over een contract voor een zelfstandige zaak. Daarvoor moest Samen Divers zich tot de Vlaamse Ombudsdienst Energie wenden. Luminus kon dit contract naar eigen zeggen niet annuleren omdat het verbonden was aan een btw-nummer.

Bedenkelijke praktijken die andermaal bevestigen dat een gedragscode onvoldoende bescherming biedt tegen wanpraktijken bij deur-aan-deur-verkoop. De enige effectieve oplossing is een formeel verbod op verkoop aan huis. Minister van Consumentenzaken Peeters gaf inmiddels al aan dat hij met het Netwerk tegen Armoede hierover in gesprek wil gaan, om te kijken hoe deze praktijken strenger kunnen aangepakt worden.

Lees het artikel in De Morgen.

Lees het artikel in Gazet van Antwerpen.

Lees het artikel in Metro.

Lees het vervolgartikel in De Morgen.

Blijf op de
hoogte

Via onze nieuwsbrief

Indien u via e-mail op de hoogte wenst te blijven, kan u zich hier inschrijven voor onze nieuwsbrief.

Via Facebook

Via Twitter