Campagne ikgeraakerniet legt mobiliteitsproblemen Vlamingen bloot

10/9/2014
Met de campagne ikgeraakerniet willen Welzijnsschakels vzw, Mobiel21 vzw en het Netwerk tegen Armoede de aandacht vestigen op mobiliteitsproblemen die er voor zorgen dat mensen niet op hun bestemming geraken. In het filmpje dat bij de campagne hoort, vertellen enkele inwoners uit Heist-op-den-Berg over hun mobiliteitsproblemen. Maar de voorbeelden die ze aanhalen, komen niet enkel in deze gemeente voor. In heel Vlaanderen zijn er mensen die moeilijk op hun bestemming geraken. De problemen zijn erg uiteenlopend. Het gaat niet enkel over slechte busverbindingen en -aansluitingen, maar ook over weinig toegankelijke informatie of onveilige wegen om te fietsen.
 
Een gebrek aan mobiliteit doet mensen letterlijk en figuurlijk stilstaan. “Mobiliteit vormt de rode draad in het leven van mensen”, zegt Els Van den Broeck van Mobiel 21. “We verplaatsen ons de hele dag, maar als dat niet vanzelfsprekend is, heeft dat een niet te onderschatten impact. Denk maar aan dagelijkse verplaatsingen als gaan werken, naar school gaan, naar de sportclub of de dokter,….” Ook sociale uitsluiting is nauw verbonden met een gebrek aan mobiliteit. Uit eigen onderzoek van Mobiel 21 blijkt dat de werkplek de belangrijkste bestemming is  waar mensen met vervoersproblemen moeilijk geraken. “Voor mensen in armoede is dat dubbel zo lastig. Want werk vinden is vaak een belangrijke opstap  naar betere vooruitzichten”, klinkt het verder.
 
“Op het platteland is vervoersarmoede het meest tastbaar”, zegt coördinator Frederic Vanhauwaert van het Netwerk tegen Armoede. “Maar ook in een stad kunnen mensen moeilijkheden ondervinden, zelfs als ze niet kansarm zijn. Veel mensen hebben waarschijnlijk al eens gedacht: Oei, ik geraak er niet. Daarom is dit een campagne voor iedereen en hopen we dat dit op termijn resulteert in oplossingen.”

Op de website van de campagne kan iedereen zijn verhaal kwijt via een enquête. Het is een plek om vervoersknelpunten te verzamelen, maar ook een opstap naar vooruitgang. Via de ideeënbus kunnen mensen eigen oplossingen insturen. De verhalen zullen worden gebundeld en moeten dienen om samen met o.a. het beleid en andere organisaties iets te veranderen aan de huidige situatie.