Basisbereikbaarheid biedt kansen voor duurzame tewerkstelling van kansengroepen

1/6/2015
Het Netwerk tegen Armoede reageert positief op het pleidooi van Vlaamse regeringspartij CD&V om sociale tewerkstelling te betrekken bij de uitbouw van basisbereikbaarheid. De partij lanceert vandaag een voorstel om De Lijn de hoofdassen beter en sneller te laten bedienen en de lokale verbindingen toe te wijzen aan een lokaal, aangepast aanbod, met deeltaxi’s, buurtbussen en andere vervoersmodi. Dat biedt inderdaad een uitgelezen kans om kwetsbare groepen via sociale tewerkstelling aan een duurzame job te helpen. Het Netwerk tegen Armoede had hier eerder ook al voor gepleit tijdens de hoorzitting rond basisbereikbaarheid in het Vlaams Parlement. Wij zijn tevreden dat alvast één regeringspartij de piste van vrijwilligerswerk afwijst.

Daarmee is de discussie rond basisbereikbaarheid uiteraard niet afgerond. Het Netwerk tegen Armoede blijft pleiten voor een aanvullend aanbod dat betaalbaar blijft. De recente prijsverhogingen bij De Lijn betekenen al een serieuze financiële aderlating voor mensen in armoede die de bus nodig hebben als vervoermiddel.

Het aanvullende aanbod moet afgestemd worden op de reële behoeften. Mensen moeten op een vlotte manier naar het ziekenhuis, ocmw, winkel, vereniging of vrijetijdsactiviteit en zeker ook van en naar het werk of andere lokale diensten kunnen reizen. Toegankelijke reisinfo is even belangrijk. Het voorstel van CD&V om per regio vervoersmakelaars in te schakelen is het overwegen waard. Reizigers kunnen die dan opbellen voor gepersonaliseerd reisadvies. Wij pleiten sterk voor een gratis telefoonnummer. De Belbus valt bijvoorbeeld vaak duur uit doordat men voortdurend naar een betalend nummer moet bellen om te reserveren. Voor CD&V kunnen die makelaars ook private partners zijn. Privaat of openbaar, voor het Netwerk tegen Armoede moet de kwaliteit en de betaalbaarheid van het aanbod gegarandeerd zijn.

Tegelijk blijft het Netwerk tegen Armoede protesteren tegen de huidige, versnelde afbouw van het aanbod van De Lijn. Belbussen en lokale lijnen zijn in verschillende regio’s al geschrapt nog voor er een alternatief uitgewerkt is. Daardoor worden de meest kwetsbare groepen getroffen in hun recht op mobiliteit. Het SP.A-voorstel om belbussen niet af te voeren, maar om te vormen tot flexibussen is in die zin het onderzoeken waard.