Mensen in armoede maken niet de verkeerde keuze, ze hebben geen keuze.

13/2/2013
N-VA-voorzitter Bart De Wever liet zich nog maar eens laatdunkend uit over de 'onderkant van de samenleving' in Reyers Laat op canvas. In een debat met filosoof Etienne Vermeersch stelde hij koudweg dat 'de elite' wel normen en waarden heeft, maar dat 'de onderkant van de samenleving' telkens weer de verkeerde keuzes maakt en de gevolgen dan afschuift op de samenleving. Het is niet de eerste keer dat de man de meest kwetsbaren in de samenleving schoffeert en het zal, helaas, wellicht ook niet de laatste keer zijn. Bij het Netwerk tegen Armoede kwamen veel boze reacties binnen. Van mensen die alle moeite van de wereld doen om een job te vinden, maar telkens de deur op de neus krijgen.En van jongeren, die dromen van een job, maar niet eens aan de opleiding kunnen beginnen omdat ze teveel geld kost. Het is een realiteit waar Bart De Wever zich blijkbaar niet van bewust is.

Nu wil het toeval dat net in diezelfde week Humo uitpakt met een portret van 5 jongeren van Recht-Op in Antwerpen die opgroeiden in armoede. Jongeren met een kleine bankrekening maar met een groot hart. Maar met levenslust, motivatie en passie krijg je nog geen gelijke kansen, zo blijkt. Hopelijk krijgt de N-VA-voorzitter deze week Humo in de bus. Hij kan er nog wat van leren.

Lees hier een fragment uit het Humo-interview.

Bekijk hier het fragment uit Reyers Laat.