Stad Brussel haalt neus op voor gratis openbare toiletten

12/3/2013
Chez Nous/Bij Ons, een Brusselse vereniging waar armen het woord nemen, organiseert al enkele jaren het Pispottenfestival. Met dit evenement vragen ze aandacht voor het gebrek aan gratis sanitaire voorzieningen. Onder meer voor de Brusselse straatbewoners is dit een groot probleem. Bij gebrek aan voorzieningen moeten ze noodgedwongen hun behoefte buiten doen met veel overlast als gevolg.

Onder druk van Chez Nous/Bij Ons en haar medestanders heeft stad Brussel de laatste jaren al enkele inspanningen geleverd. Maar het blijft allemaal te beperkt. Voor vrouwen zijn er zo goed als geen voorzieningen, terwijl hun aandeel onder de straatbewoners de voorbije jaren toeneemt.

Daklozen uit het straatbeeld

Nu heeft de stad bovendien beslist om dit jaar geen toestemming te geven om het festival te organiseren. Dit komt hard aan bij de vele (dakloze) vrijwilligers van Chez Nous die van de voorbije edities een succes maakten. Het lijkt er sterk op dat stad Brussel eerder daklozen uit het straatbeeld wil houden in plaats van oplossingen te ontwikkelen voor hun problemen.

Lees hier het artikel op brusselnieuws.be