Proficiat aan onze vereniging De Fakkel met 10de verjaardag!

1/4/2017
Vandaag vierde De Fakkel, onze Herentalse vereniging waar armen het woord nemen, haar tiende verjaardag in de Lakenhal. Een feestelijk moment in het volle besef dat de strijd nog lang niet gestreden is. Het goede nieuws is dat De Fakkel de voorbije 10 jaar wel degelijk het verschil gemaakt heeft, lokaal in Herentals, maar ook in Vlaanderen.

De Fakkel is een begrip in Herentals, een tweede  thuis voor veel mensen in armoede. Een thuis waar ze zichzelf terugvonden en geleidelijk aan hun leven terug in handen durfden nemen. Maar De Fakkel mikt nog hoger en bracht mensen ook samen om bij het beleid op tafel te kloppen. Zo werd de schrapping van een aantal buslijnen ongedaan gemaakt, nadat de vereniging duidelijk maakte dat dit de vervoersarmoede verder zou vergroten.

De Fakkel stond ook mee aan de wieg van het wijkgezondheidscentrum in Herentals, want eerstelijnsgezondheidszorg (en de gebrekkige toegang voor mensen in armoede) is altijd een belangrijk thema geweest voor de vereniging, net als de nood aan laagdrempelige geestelijke gezondheidszorg. Dat wijkgezondheidscentrum maakt dat mensen in armoede niet langer doktersbezoek moeten uitstellen om financiële redenen.

Een vereniging als De Fakkel toont dat een vereniging waar armen het woord nemen op lange termijn het grootste verschil kan maken voor mensen in armoede. Die visie trokken en trekken ze ook door naar het beleidswerk op Vlaams niveau, waar ze al lange tijd een prominente rol spelen binnen het Netwerk tegen Armoede. We kunnen de mensen, met en zonder armoede-ervaring, beroepskrachten en vrijwilligers, die zich dag na dag hiervoor inzetten, alleen maar heel dankbaar zijn. En van harte proficiat wensen voor het geleverde werk.