Maximumfactuur in provinciaal secundair onderwijs in Antwerpen

24/6/2016
Het Netwerk tegen Armoede reageert tevreden op het nieuws dat het Antwerpse provinciaal onderwijs in alle secundaire richtingen de maximumfactuur invoert. Daarmee toont de provincie dat het wel degelijk kan. In de eerste graad komt een algemene maximumfactuur, in de tweede en derde graad een aangepaste factuur per studierichting. De maatregel komt er na een geslaagd proefproject, waaruit blijkt dat de maximumfactuur het aantal onbetaalde schoolrekeningen vermindert. Ouders blijken ook enthousiast over het feit dat ze bij het begin van het schooljaar al weten elke kosten ze aangerekend zullen krijgen. De maximumfactuur in het secundair onderwijs is iets wat de verenigingen waar armen het woord nemen al langer vragen.

De provinciale scholen krijgen hiervoor geen extra middelen, maar sparen geld uit door een doordacht beleid rond schoolkosten, bijvoorbeeld schooluitstappen die zullen dichter in de buurt plaatsvinden. Bij activiteiten zullen ouders koken of voor vervoer zorgen.

Lees het artikel in De Tijd.