Onderwijshervorming: positief, maar te traag en te weinig

6/6/2013
Het werd lang geleden aangekondigd en we hebben lang moeten wachten op de hervorming van het secundair onderwijs. Eindelijk is ze er. Of toch niet? Het masterplan zet alvast enkele veelbelovende krijtlijnen vast, maar voor het Netwerk tegen Armoede gaat het hele proces veel te traag.

De context is de urgentie voorbij. Te veel leerlingen ondergaan het watervaleffect van het Vlaams onderwijs met demotivatie tot gevolg, te veel leerlingen verlaten het secundair onderwijs zonder diploma en de socio-economische afkomst van de ouder bepaald te sterk de uitstroom op het einde van het secundair onderwijs. Het huidig Vlaams onderwijs presteert op die punten ronduit slecht.

Het masterplan bevat gelukkig enkele goede verbeterpunten die het potentieel hebben dit te doorbreken. Het Netwerk vindt het daarom goed dat er eindelijk een masterplan op tafel ligt met goede elementen, maar er zijn ook verbeterpunten.

Lees hier onze uitgebreide evaluatie.

Meer info bij Sieg Monten (0473 56 22 73)