10 jaar Netwerk tegen Armoede, een overweldigend succes

24/6/2013
Een kleine 1.000 mensen daagden afgelopen vrijdag op in The Egg in Brussel  voor de tiende verjaardag van het Netwerk tegen Armoede. Het werd een overweldigend succes. Met een pittig panelgesprek en een geanimeerd politiek debat werd kritisch teruggeblikt en vooruit gekeken naar de armoedebestrijding in Vlaanderen. Conclusie? Het Netwerk tegen Armoede heeft de voorbije jaren veel werk verzet om mensen in armoede een stem te geven. Ze worden meer gehoord dan ooit, maar moeten nog meer de kans krijgen om door te groeien in hun verenigingen en in het Netwerk zelf.

De grote afwezigen waren Vlaams minister van Armoedebestrijding Ingrid Lieten en federaal Staatssecretaris voor Armoedebestrijding Maggie De Block. Ze waren nochtans van harte welkom, maar stuurden ter elfder ure hun kat, wat het Netwerk ten zeerste betreurde. Ook Antwerps OCMW-voorzitter Liesbeth Homans liet verstek gaan. Jammer, want de verenigingen hadden veel vragen voor haar over de keiharde besparingen die ze aan sociale organisaties in de stad oplegt.

Tijdens het politiek debat wist het Netwerk tegen Armoede al enkele opvallende verkiezingsbeloftes in de wacht te slepen.
  • Mieke Vogels (Groen) wil de woonbonus (vanaf volgend jaar een Vlaamse bevoegdheid) afschaffen voor de allerhoogste inkomens en die middelen gebruiken voor een veralgemeende huurpremie
  • Mie Branders (PVDA) wil een vermogensbelasting gebruiken om de versnelde bouw van sociale woningen te financieren
  • Els Ampe (Open VLD) wil de terugbetaling van dringende medische zorg voor mensen zonder papieren ook in de toekomst blijven garanderen
  • Piet De Bruyn (N-VA) toont zich een voorstander van een veralgemeende derdebetalersregeling, al blijkt dat nog niet uit het stemgedrag van de N-VA-fractie in De Kamer. Alleen Open VLD wil hier nog geen duidelijk standpunt innemen.
  • Cindy Franssen (CD&V) wil de structurele steun verder doortrekken in de armoedebestrijding
  • Bart Van Malderen (SP.A) wil meer middelen voor Brussel, op voorwaarde dat het gewest efficiënter bestuurd wordt.

De groeiende participatie van mensen in armoede heeft zich vooralsnog niet vertaald in beleid. De Vlaamse regering schiet schromelijk tekort, hoewel ze (dankzij het denkwerk van mensen in de verenigingen waar armen het woord nemen) perfect weet wat haar te doen staat. Daarom is die tiende verjaardag iets om trots op te zijn, maar geen reden tot vieren. De armoede is de voorbije tien jaar niet gedaald. Nog steeds leeft 1 op 10 Vlamingen in armoede. De kinderarmoede is in dezelfde periode zelfs verdubbeld en loopt nu ook op tot bijna 10 %.

Dat weerhield het Netwerk er niet van om een spetterend feest te organiseren voor alle vrijwilligers (met en zonder armoede-ervaring) uit de verenigingen. Het was meer dan verdiend.

Lees het interview in Knack.

Lees het persbericht van het Netwerk tegen Armoede.

Lees het opiniestuk op knack.be

Lees het artikel in De Standaard.

Lees het artikel in De Morgen.

Bekijk de foto's van 10 jaar Netwerk tegen Armoede.

Bekijk de beeldcompilatie van 10 jaar Netwerk tegen Armoede.

Lees de openingstoespraak van voorzitter Werner Van Maeckelberghe van het Netwerk tegen Armoede.