#lokaalsociaal in Brussel: Betaalbaar wonen, dringende medische hulp en schoolpoortwerking

14/6/2018
Onze verenigingen in 1000 Brussel, die deel uitmaken van het Brussels Platform Armoede, hebben hun eisenbundel klaar voor de komende gemeenteraadsverkiezingen. Ze mikken op vier prioriteiten: meer betaalbare woningen, dringende medische hulp voor mensen zonder wettig verblijf, tijdelijke bezetting als sociaal wooninstrument en schoolpoortwerking. Een duidelijk programma waarvan ze hopen dat het de Brusselse politiek kleur doet bekennen.

Meer betaalbare woningen:
In Brussel heerst een groot tekort aan betaalbare woningen. De huurprijzen stijgen jaar na jaar, terwijl het aanbod slinkt. Het maakt dat steeds meer Brusselse gezinnen in een zeer precaire huisvestingssituatie moeten overleven en dat het aantal daklozen stelselmatig toeneemt. De verenigingen vragen een transparante toewijzing van sociale woningen. Bovendien met het aandeel publieke woningen met sociaal karakter dringend opgevoerd worden, van 16 naar 25 % voor de Brusselse Grondregie.

Fiscale maatregelen en tegemoetkomingen voor verhuurders moeten gelinkt worden aan referentiehuurprijzen. Zo worden eigenaars gestimuleerd om betaalbare huurprijzen aan te bieden in ruil voor financiële stimulansen. Verder moet de stad als schakel dienen tussen eigenaars en renovatieprojecten. Eigenaars hebben vaak nood aan financiële ondersteuning, omdat ze zelf onvoldoende middelen hebben om huurwoningen kwaliteitsvol te renoveren.

Garantie op dringende medische hulp voor mensen zonder wettig verblijf:
Toegang tot dringende medische hulp is een van de weinige rechten die mensen zonder wettig verblijf hebben. Het OCMW mag hier geen bijkomende administratieve drempels opwerpen. De toekenning van dringende medische hulp verloopt nu al zeer problematisch door onwil en onwetendheid bij administratie en zorgverleners. Mensen moeten veel administratie doorlopen en worden soms geconfronteerd met lange wachttijden waardoor velen niet eens hulp durven vragen of noodgedwongen op de spoeddiensten een beroep doen, met een hogere kost als gevolg voor patiënt én samenleving. De toekenning moet zo eenvoudig en transparant mogelijk verlopen.

Tijdelijke bezetting als sociaal wooninstrument:
De verenigingen vragen dat het stadsbestuur anders omgaat met tijdelijke bezettingen als noodoplosing voor de wooncrisis. Momenteel heerst er een enorme krapte op de Brusselse huurmarkt. De wooncrisis stelt er zich zo mogelijk nog scherper dan in Vlaanderen. In Brussel werden in 2017 ruim 4.000 daklozen geteld, terwijl er tussen de 15.000 en 30.000 wooneenheden, verspreid over 300.000 adressen, leeg staan. Wanneer die mensen huisvesting vinden via tijdelijke bezetting, wordt daar vaak repressief tegen opgetreden.

Schoolpoortwerk als hefboom voor ouderbetrokkenheid op school:
De schoolpoortwerking van Vrienden van het Huizeke in Brussel en Schaarbeek is bijzonder succesvol gebleken in het stimuleren van de ouderbetrokkenheid. Door letterlijk aan de schoolpoort aanwezig te zijn en zich toegankelijk op te stellen komen veel vragen naar boven: over school, maar ook over andere levensdomeinen. De werkers en ervaringsdeskundigen van Vrienden van het Huizeke fungeren als brugfiguur, bieden een luisterend oor en gaan met die vragen aan de slag. Ze brengen de ouders in contact met de school, waardoor drempels wegvallen om problemen op tafel te leggen en oplossingen te zoeken: rond schoolfacturen, opvolging van de kinderen, leerproblemen, ... Meer en meer helpt de vereniging ouders ook hun weg te vinden bij andere diensten: stad, Ocmw, hulpverlening, gezondheidszorg, ...

Zo worden ouders die moeilijk bereikbaar zijn (door taalbarrières, wantrouwen of opeenstapeling van problemen) toch meegenomen in een traject dat het sociaal isolement moet doorbreken voor leerlingen én ouders.

Lees hier het volledige memorandum.