SuperG/Helden omhelzen Brugse (en Vlaamse en Europese) armoede

19/5/2017

Armoede omhelzen en wie in armoede leeft, recht in de ogen kijken. Dat is in een notendop de boodschap van de dubbelcampagne “SuperG/Helden” en “Nieuwe Blik op Armoede” die vrijdagavond in Brugge werd voorgesteld. De campagne is het resultaat van een intensieve samenwerking tussen studenten Bachelor Sociaal Werk (Howest Brugge) en vzw Wieder, een vereniging waar armen het woord nemen.

Wieder en de hogeschoolstudenten ontwikkelden samen vier stripfiguren, en lieten tientallen bekende en minder bekende namen poseren voor een foto-expo waarin ogen centraal staan.

“Brugge is een visitekaartje voor de wereld”, onderstreepte Wieder-coördinator Pascale Cockhuyt tijdens een toonmoment vrijdagavond. “Maar veel mensen vergeten dat er achter de schoonheid en trapgevels ook armoede schuilgaat. Het armoederisico treft 8 procent van de Bruggelingen. Die mensen moeten we durven omhelzen, want ze koesteren dezelfde dromen en verwachtingen als elk van ons.”

Om de Bruggeling warm te maken voor het armoedeverhaal, lanceerden de studenten van Howest en Wieder sinds Valentijn al vier stripfiguren in de stad. Ze zijn te zien op flyers, posters en postkaartjes. Marcel Rouffa verzorgde het ontwerp en legde het accent op de verschillende soorten armoede in de samenleving. Parallel met deze campagne werden ook een reeks mensen gefotografeerd voor “Nieuwe Blik op Armoede”. Onder andere Bart Moeyaert, Raymond van het Groenewoud en staatssecretaris voor Armoedebestrijding Zuhal Demir gingen op de foto. Hun ogen symboliseren de nieuwe blik op armoede. “Niet wegkijken, dat is de boodschap”, onderstreepte student Kevin Christiaens tijdens een debat op het toonmoment. “We hebben de neiging te denken dat armen anders zijn dan wij. Maar als je ze als mens bekijkt en gewoon aan de praat gaat, dan merk je dat we allemaal op elkaar lijken.”

De kritische kijk op armoede konden de aanwezigen vrijdagavond zelf ontdekken tijdens een “unboxing” moment. Op 5 confronterende vragen moesten ze met “ja” of “neen” antwoorden. Daarna kregen ze een interpellatie over hun keuze. Daaruit bleek dat een mens zich vaker eenzaam voelt dan we denken en dat geweld zich ook in Brugse straten en huizen voordoet, terwijl anderen er getuige van zijn. De reacties op de unboxing waren gemengd én doorleefd. Studente Valerie Van Hal: “Dit is wat wilden: het publiek écht laten nadenken over wat er leeft in hun stad. Zo worden ze zicht bewust van de goeie dingen en van prangende problemen zoals armoede.”

Nu het toonmoment erop zit, wil vzw Wieder met “SuperG/Helden” en “Nieuwe Blik op Armoede” ook het Vlaamse en Europese beleid porren. “De boodschap is zo krachtig en universeel, dat je ze in elke samenleving kunt brengen. Brugge gaf de aftrap en we zullen er alles aan doen om Vlaanderen en Europa in die voetsporen te laten treden”, aldus nog Pascale Cockhuyt.

Lees het artikel in de Krant van West-Vlaanderen.