Vera, een eerbetoon aan armoedeverenigingen in Shoppingcenter Gent-Zuid

31/5/2018
Vier studenten interieurarchitectuur (Lies Bert, Tom Vanrobaeys, Paulien Callebaut en Britt De Roost) van de KU Leuven (campus in Gent) creëerden in het kader van een schoolopdracht een origineel sculptuur, dat de naam Vera meekreeg, wat staat voor VErenigingen ARmoede. Een eerbetoon dus aan al die organisaties die elke dag op het terrein de strijd aangaan met armoede en sociale uitsluiting. Netwerk tegen Armoede en onze Gentse verenigingen De Zuidpoort en Sivi verbonden graag hun naam aan dit originele ontwerp.

Vera is een universeel ontwerp, dat los staat van leeftijd, geslacht of cultuur. Op die manier willen de ontwerpers benadrukken dat armoede ons allemaal aangaat. Vera telt een aantal vakken die het logo of de naam dragen van een armoedeorganisatie, om ook de diversiteit van mensen in armoede en hun werkingen in beeld te brengen.

Vera is nog tot na de examens te bewonderen in Shopping Center Gent-Zuid. Een tekenend contrast tussen shoppers en mensen in armoede, hopelijk ook een aanleiding om mensen hierover te laten nadenken en dichter bij elkaar te brengen. Nadien reist Vera verder door Vlaanderen.