Het ideale CLB volgens Netwerk tegen Armoede
Op basis van recente dossiers van vier verenigingen waar armen het woord nemen en het overleg onderwijs van het Netwerk tegen Armoede ontstaan de contouren van een ideaal CLB.
De vier dossiers zijn :
- ‘Dossier CLB: Van wantrouwen naar dialoog.’ Van Recht-Op, Anwterpen (2009).
- ‘Ouder, je bent het en blijft het. Onderwijs en ouderbetrokkenheid : aanzet tot
praktijk voor scholen, brugfiguren, CLB en gezinsbetrokken welzijnsdiensten.’ Van De
Zuidpoort, Gent (2009). - ‘Ouders in armoede en het CLB. Een andere kijk.’ Van Vierdewereldgroep Mensen
voor mensen, Aalst (2014). - ‘Kansarmoede en Onderwijs. Beleidsdossier : Sociale dienst of Cel
Schoolmaatschappelijk werk.’ Van Vrienden van het Huizeke, Brussel (2014).
Uit de dossiers en het overleg blijkt dat ouders in armoede het CLB een centralere rol willen
geven, als brug tussen leerlingen, ouders en leerkrachten/directies. Een 15tal
aandachtspunten onderstrepen dit ideaal.