09-03-2020

Lage emissiezone heeft negatieve sociale impact zonder investeringen in openbaar vervoer

Terug

De lage emissiezones duiken in steeds sneller tempo op in Vlaanderen. Antwerpen, Brussel en Gent zijn ermee gestart en kloppen zich op de borst over wat een voorbeeld moet worden van geslaagd milieubeleid. Het beleid moet volwaardige alternatieven aanbieden voor mensen die, noodgedwongen, een beroep moeten doen op een oudere, vervuilende wagen. Mensen in armoede zijn ook bezorgd om de lucht die ze inademen, maar het is geen oplossing om hen dan maar letterlijk uit stedelijke centra te weren. Wie de lage emissiezone tot een ecologisch én sociaal succes wil maken, doet ambitieuze investeringen in alternatieven, te beginnen bij openbaar vervoer. We zien daarbij een groot verschil tussen Brussel enerzijds en Gent en Antwerpen anderzijds.

Lees het opiniestuk op knack.be.

Lees het opiniestuk in De Tijd.

Volg ons


Blijf op de hoogte

Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief

Steun ons nu

Uw steun helpt mensen om een toekomst uit te bouwen en de strijd aan te binden met armoede en sociale uitsluiting. Help mensen in armoede zichzelf te helpen.

Steun ons
Deze website maakt gebruik van cookies om uw gebruikersgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord.  Lees meer.