Programma Zeitgeist op Klara belicht beeldvorming en diversiteit
Hoe mediamakers hun boodschap brengen is nooit neutraal. Beeldvorming in de media bepaalt hoe mensen in de maatschappij worden behandeld en bekeken. Is communicatie een te weinig belichte kant van de identiteitsdebatten? Geertje De Ceuleneer trok op onderzoek in drie afleveringen in het programma Zeitgeist op Klara.
In de derde aflevering op 28/5/2021 kwam ervaringsdeskundige Cindy Van Geldorp aan het woord.
Wat is het effect van boodschappen in de media op mensen in armoede?
Als mensen in armoede telkens op dezelfde manier aan bod komen, hoe gaan ze dan naar zichzelf kijken? Is de communicatie en beeldvorming een verlengstuk van uitsluiting?
Net zoals bij mensen met een beperking, lijken mensen in armoede in gescheiden werelden te leven. Zijn er overeenkomsten met landgenoten met een migratieachtergrond? Misschien spelen gedeeltelijk dezelfde mechanismen?
Je identiteit staat onder invloed van de blik in de ogen van andere mensen. Wat is het belang van ervaringsdeskundigheid als we aan de slag gaan met de beeldvorming?
Geertje De Ceuleneer praatte erover met:
- Cindy Van Geldorp van het Netwerk tegen Armoede
- psychologe en journaliste Leslie Hodge, auteur van 'Eenzaam tussen mensen', verschenen bij Lannoo
- Naima Charkaoui over microkwetsingen
- Mohamed Ouaamari over opgroeien in armoede
"Er is te vaak aandacht voor de individuele situatie van mensen, terwijl het probleem zich op verschillende vlakken situeert."
"Alleen iemand die ervaring heeft in armoede te leven of op te groeien, kan van daaruit getuigen , een reflectie op armoedebeleid maken en inzicht geven in het leefwereldperspectief van mensen in armoede. In onze verenigingen gaan mensen in armoede in dialoog gaan met beleid om structurele oplossingen aan te reiken", aldus Cindy Van Geldorp over het belang van het leefwereldperspectief van mensen in armoede in te brengen in de beeldvorming en het beleid.
Cindy herkent verschillende situaties die aan bod komen tijdens het radioprogramma. Er is een verhoogde aandacht voor armoede door de coronacrisis in de media en op sociale media. Vaak is er een negatieve bijklank. In het programma 'Zorgen voor mama' wordt bijvoorbeeld een mama getoond die voor haar kinderen een tweedehandszwembad op de kop heeft kunnen tikken. De reacties op sociale media in de trant van "daarvoor heeft ze wel geld" bleven niet uit. Er is dan echter geen aandacht voor het feit dat het gezin niet op reis kan gaan, en dat voor de kinderen één van de weinige vormen van ontspanning is.
Dat soort opmerkingen kunnen mensen diep raken en zorgen vaak voor microkwetsingen, zoals Naima Cherkaoui het omschrijft.
"In armoede leven betekent vaak constant in stress leven"
""Mensen in armoede hebben vaak te kampen met verschillende problemen op meerdere levensdomeinen, zoals inkomen, gezondheid, onderwijs, sociale omgang ... Ze hebben vaak veel kopzorgen en leven bijgevolg constant in stress", aldus nog Cindy.
Journaliste en auteur Leslie Hodge heeft het in haar boek 'Eenzaam tussen mensen' over het feit dat we vandaag meer manieren dan ooit hebben om met elkaar te communiceren, en dat toch steeds meer mensen zich eenzaam voelen.
Heel wat mensen in armoede leven in eenzaamheid en hebben vaak een beperkt netwerk. Dat werd nog versterkt door de coronacrisis. Daarom doen de verenigingen van het Netwerk tegen Armoede heel wat inspanningen om mensen te bereiken en uit hun eenzaamheid te halen.
"Praat met mensen en ga met hen in dialoog als mens, zonder hen te willen betuttelen."
Aan het eind van het programma kreeg Cindy de vraag wat ze zou willen meegeven aan programmamakers en aan de luisteraars. Ze rondde af met de boodschap dat het belangrijk is met mensen te praten en met hen in dialoog te gaan als mens, zonder hen te willen betuttelen.