26-03-2021

Sociaal tarief voor mobiele telefoon en internet binnenkort automatisch toegekend?

Terug

Ombudsman voor de Telecomsector Luc Tuerlinckx stelde op 26/3/2021 bij De Inspecteur op Radio 2 zijn jaarverslag voor. Daarin stelt hij voor om het sociaal tarief voor telefoon en internet te moderniseren. De tarieven moeten uitgebreid worden en het sociaal tarief zou ook automatisch moeten worden toegekend. Ook het Netwerk tegen Armoede is voorstander van automatische toekenning.

"Mensen in armoede weten vaak niet dat er zoiets als een sociaal tarief voor telecomdiensten bestaat"

Ombudsman Luc Tuerlinckx: "Op dit moment geldt het kortingstarief enkel voor internet thuis en vaste telefonie, maar het zou moeten uitgebreid worden naar mobiele telefonie ook." Een verandering die ook minister van telecom Petra De Sutter wil doorvoeren: "In de nieuwe telecomwet staat de intentie om te onderzoeken of het sociaal tarief moet uitgebreid worden."

Maar voor de ombudsman zou het sociaal tarief ook automatisch moeten worden toegekend.

"Dankzij die automatische toekenning garanderen we een sociaal tarief voor iedereen die er recht op heeft"

Ook het Netwerk tegen Armoede is voorstander van het automatisch toekennen van sociaal tarief. "Mensen in armoede weten vaak niet dat er zoiets als een sociaal tarief voor telecomdiensten bestaat, waardoor ze soms lang op zoek zijn naar de juiste informatie," zegt Nicolas Van Praet.

De aanvraagprocedure zou ook te complex zijn. "Dankzij die automatische toekenning garanderen we een sociaal tarief voor iedereen die er recht op heeft. Tegelijkertijd zal het ook voor de telecomoperatoren een positief effect hebben want zij zullen minder te maken krijgen met achterstallige betalingen."

"Schulden bij mensen in armoede hebben meestal niet met nalatigheid of onwil te maken, maar zijn het gevolg van een overlevingsstrategie."

"Er worden steeds vaker incassobureaus ingeschakeld, maar dat drijft de kosten alleen maar op. Schulden bij mensen in armoede hebben meestal niet met nalatigheid of onwil te maken, maar zijn het gevolg van een overlevingsstrategie. Mensen hebben vaak onvoldoende middelen voor basisbehoeften zoals energie, water, huur ... en moeten dagelijks keuzes maken."

"Bovendien kent de hulpverlening die bestaat voor mensen met schulden groeiende wachtlijsten. Mensen worden te laat geholpen waardoor hun schuldenprobleem nog groter wordt."

Nicolas Van Praet in De Inspecteur op Radio 2 op 26/3/2021 (van 00:11:42 tot 00:24:32)

Herbeluister De Inspecteur

Sociaal tarief voor telefoon en internet binnenkort automatisch toegekend? "Te complex door administratieve rompslomp"

Lees het artikel op VRT NWS

Volg ons


Blijf op de hoogte

Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief

Steun ons nu

Uw steun helpt mensen om een toekomst uit te bouwen en de strijd aan te binden met armoede en sociale uitsluiting. Help mensen in armoede zichzelf te helpen.

Steun ons
Deze website maakt gebruik van cookies om uw gebruikersgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord.  Lees meer.