15-09-2022

Fietsersbond en Netwerk tegen Armoede fietsen in tandem tegen vervoersarmoede

Terug

De Fietsersbond en het Netwerk tegen Armoede gaven op 15 september 2022 de aftrap van de solidaire fietscampagne Bike for Life bij de start van de Week van de Mobiliteit. Maar liefst 392.000 Vlaamse gezinnen hebben geen fiets in huis. 8% van de Vlamingen heeft geen toegang tot een vervoermiddel. Tijdens Bike for Life sponsoren werkgevers de fietsritten van hun personeel van 3 tot en met 31 oktober. De opbrengst gaat naar het project ‘Een fiets voor iedereen’ waarmee de Fietsersbond en het Netwerk tegen Armoede mensen in vervoersarmoede op weg helpen met een fiets.

Vervoersarmoede: een onderschat probleem

8% van de Vlamingen heeft geen enkele toegang tot een vervoermiddel, zo blijkt uit het recentste Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen (2020). Vlamingen met een laag opleidingsniveau of inkomen verplaatsen zich minder en minder ver dan hogeropgeleiden en mensen met een hoger inkomen. De Vlaming heeft gemiddeld 2,8 fietsen in huis. Daar tegenover staat dat maar liefst 392.000 Vlaamse huishoudens geen fiets in huis hebben (uit: de Gemeente- en Stadsmonitor, Agentschap Binnenlands Bestuur 2020).

Een gebrek aan vervoer betekent minder bewegingsvrijheid, een kleiner netwerk en minder kansen op werk en opleiding of ontspanning. Zich kunnen verplaatsen is een voorwaarde om volwaardig deel te nemen aan de samenleving.

Ondanks deze cijfers krijgt vervoersarmoede nauwelijks aandacht. Het Netwerk tegen Armoede en de Fietsersbond willen de problematiek aankaarten n.a.v. Week van de Mobiliteit met de lancering van het gezamenlijke project ‘Een fiets voor iedereen’ en de benefietcampagne Bike for Life.

‘Een fiets voor iedereen’

De fiets kan heel wat mensen in vervoersarmoede op weg zetten. De behoefte en vraag naar fietsen, in het bijzonder e-bikes, bakfietsen en speciale fietsen, is sterk aanwezig bij mensen in armoede, zeggen experts en ervaringsdeskundigen. De kostprijs van een (elektrische) fiets of bakfiets is evenwel een te hoge drempel. Ook fietsonderhoud kan een financiële drempel zijn.

“Een fiets hebben is één ding, hem kunnen onderhouden is nog iets anders. Veel kwetsbare mensen hebben er niet de middelen voor. Vaak zijn ze niet gewoon om te fietsen of hebben het nog nooit gedaan in hun leven. Leren fietsen op latere leeftijd is niet evident, zeker niet in een drukke stad.” Cindy Van Geldorp, ervaringsdeskundige Netwerk tegen Armoede

Met het project ‘Een fiets voor iedereen’ willen de Fietsersbond en het Netwerk tegen Armoede fietsen en diverse fietsoplossingen laagdrempeliger maken voor mensen in vervoersarmoede.

Bike for Life

Tijdens de benefietactie ‘Bike for Life’ van 3 t.e.m. 31 oktober 2022 sponsoren werkgevers hun personeel dat naar het werk fietst met een bedrag per fietsrit. Met het bij elkaar gefietste budget kan het project ‘Een fiets voor iedereen’ fietsen en fietsoplossingen aanbieden op maat van mensen in vervoersarmoede. Lokale afdelingen van de Fietsersbond in steden en gemeenten in Vlaanderen en Brussel kunnen met de middelen aan de slag om in te spelen op de plaatselijke nood aan fietsen (bv. stadsfietsen, e-bikes, deelfietsen, speciale fietsen, fietsonderhoud - en herstelling) en deze betaalbaar maken voor kwetsbare mensen. De Fietsersbond en het Netwerk tegen Armoede hopen dat die initiatieven de Vlaamse overheid ertoe aanzetten om hier structureel in te investeren.

“De fiets is hét wapen bij uitstek tegen vervoersarmoede. Diverse soorten fietsen zijn makkelijk in gebruik, betaalbaarder en bieden onafhankelijkheid. Voor de Fietsersbond zijn investeringen in deelfietsen (in het kader van vervoer op maat), meer en betere fietsinfrastructuur en veilige en bewaakte stallingen belangrijke hefbomen om vervoersarmoede aan te pakken. De Vlaamse overheid investeert middelen voor de fiets, maar op concrete realisaties op het terrein is het nog wachten. Ook de koppeling met het openbaar vervoer moet beter en met meer aandacht voor mensen met vervoersarmoede.” Wies Callens, Fietsersbond

Over een fiets kunnen beschikken is maar één van de drempels die mensen in armoede beletten om te fietsen. Niet kunnen of durven fietsen, onveilige fietsinfrastructuur, fietsstallingen, fietsdiefstal en kosten voor onderhoud zijn ook drempels die de Fietsersbond en het Netwerk tegen Armoede willen aanpakken. De ambitie is om lokale Fietsersbond-afdelingen en armoedeverenigingen te laten samenwerken om in een gemeente of stad een maximale impact te hebben.

Iedereen mee met de modal shift

Een levensstijl die het klimaat minder belast moet toegankelijk zijn voor iedereen, vinden het Netwerk tegen Armoede en de Fietsersbond. Voor mensen in armoede ligt de lat naar e-bikes, speed pedelecs, bakfietsen, cargo-bikes of fietsen om kinderen mee te nemen te hoog, laat staan dat ze zich een elektrische wagen kunnen veroorloven.

In het nieuwe decreet basisbereikbaarheid biedt het openbaar vervoer onvoldoende oplossingen voor de vervoersvragen van mensen in kansarmoede over heel Vlaanderen. Het ziet ernaar uit dat er verder gesnoeid zal worden in het aanbod en dat het aantal voertuigkilometers van De Lijn nog zal verminderen.

De Fietsersbond en het Netwerk tegen Armoede houden een sterk pleidooi om iedereen mee te nemen in de verduurzaming van mobiliteit zodat groene mobiliteit geen luxeproduct wordt voor mensen met de hoogste inkomens.

Partners

Bike for Life geniet de steun van Bosch eBike Systems, P&V Verzekeringen, Sport Vlaanderen, de Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten en het Netwerk Lokaal Sportbeleid.

Bike for Life: Een fiets voor iedereen!

Lees meer

Volg ons


Blijf op de hoogte

Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief

Steun ons nu

Uw steun helpt mensen om een toekomst uit te bouwen en de strijd aan te binden met armoede en sociale uitsluiting. Help mensen in armoede zichzelf te helpen.

Steun ons
Deze website maakt gebruik van cookies om uw gebruikersgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord.  Lees meer.