Onderwijs en armoede
Er is een groeiende aandacht voor armoede binnen het onderwijs. En terecht, want maar liefst 1 op de 8 Vlamingen wordt in kansarmoede geboren. Leerlingen in een kwetsbare situatie ondervinden meer moeilijkheden op school. Een te hoge boekenfactuur, stress waardoor ze zich moeilijk kunnen concentreren en geen stille plekken om huiswerk te maken zorgen voor slechte punten. Wanneer leerkrachten niet verder kijken dan hun prestaties, komen ze al snel in het watervalsysteem terecht of stoppen ze met school. Hoewel er gesproken wordt over gelijke onderwijskansen, zien we dit niet wanneer de bel gaat. Onderwijs kan armoede niet oplossen, maar wel het verschil maken. Directeurs merken steeds vaker op dat leerlingen met niet aangepaste kledij of ongezonde voeding op school komen. Ze gaan vaak zelf op zoek te gaan naar oplossingen, maar even vaak weten ze niet waar te beginnen, welke maatregelen het verschil maken en hoe ze armoede kunnen herkennen. Het Netwerk tegen Armoede ondersteunt scholen in hun zoektocht naar hoe zij het verschil kunnen maken in de strijd tegen armoede.
Zo organiseerde het Netwerk tegen Armoede onlangs in samenwerking met VRT, Klasse, vzw Krijt en Welzijnszorg een eerste inspiratieavond in de Karel de Grote Hogeschool in Antwerpen. Vzw Recht-Op, één van de verenigingen van het Netwerk tegen Armoede waar mensen in armoede het woord nemen, wees tijdens het plenaire gedeelte studenten, directies en schoolteams op het belang van partnerschap tussen ouders en school. Een goede communicatie tussen ouders en school, gecombineerd met een bewust kostenbeleid, zijn dan ook de sleutelprocessen voor een goed armoedebeleid. Aansluitend gaven zij een boeiende workshop die dieper op het thema inging. Ervaringsdeskundige Peter gaf daarbovenop een interview aan Klasse over hoe scholen het gesprek kunnen aangaan met ouders van kinderen en jongeren uit kwetsbare gezinnen. Zo’n gesprek kan ervoor zorgen dat ze hun talenten volop kunnen ontwikkelen en hun kansen te verhogen. Op 19 december zal een tweede inspiratieavond plaatsvinden, ditmaal in Hogeschool PXL Hasselt en samen met OnderOns vzw.
In samenwerking met VRT hebben een aantal jongeren van Betonne Jeugd daarnaast getuigd over hun ervaringen als leerlingen in armoede. Wat is de impact op hun welzijn? Wat zijn de gevolgen op school? Kunnen leerkrachten een positieve invloed zijn? Op die vragen geven de jongeren een antwoord. Leerkrachten kunnen zich zo een beter beeld vormen van armoede en wat zij kunnen doen voor hun leerlingen.
Onderwijs vlamt mee tegen kansarmoede: inspiratieavond
Lees meer over de inspiratieavond op VRT NWSHet gesprek aangaan met de ouder van een leerling in armoede, doe je dat wel? En hoe? Ervaringsdeskundige Peter van Recht-Op vzw vertelt over zijn positieve ervaring en geeft tips. “Op een dag nodigde de directeur me uit om langs te komen op school. Nieuwe paniek in mijn hoofd. Welk probleem zou ik nu te horen krijgen? Was ik niet in orde met paperassen of de schoolfactuur? Elke oproep of mail tikt me aan met een financieel probleem. Vaak op een verwijtende toon. Daar ging ik ook nu van uit.”
Zo ga je het gesprek met ouders in kansarmoede aan
Lees het interview met Peter in KlasseBetonne Jeugd is één van de verenigingen van het Netwerk tegen Armoede waar mensen in armoede het woord nemen. Jongeren in armoede vertellen in deze filmpjes met het hart op de tong over hun ervaringen in de klas. In de hoop dat leerkrachten meer inzicht, en zo meer begrip, krijgen voor de leerling in de klas die misschien niet altijd zich gedraagt zoals het hoort. “Wat veel leerkrachten doen is roepen voor de hele klas: “je hebt nog steeds je rekening niet betaald”. Ik kan daar niet aan doen hé. Mijn ouders hebben het ook moeilijk. Dat ze dat tegen Jan en alleman zeggen, dat vind ik echt fout.”-Selina van Betonne Jeugd.