Hoe geef je leerlingen alle kansen, zonder te stigmatiseren?
Onbetaalde facturen, geen of een weinig voedzame schoolmaaltijd, onregelmatige afwezigheden: wie het thuis niet breed heeft, moet vaak vroeg of laat ook de school om hulp vragen. Maar hoe geef je leerlingen alle kansen, zonder te stigmatiseren? De Morgen ging in gesprek met een school en een ouder uit één van onze verenigingen.
Helena, mama van een zoon en dochter uit het Antwerpse en bezoeker bij één van onze verenigingen, geeft meer duiding: "Al die extraatjes: schaf ze af. Ouders houden nog liever hun kinderen thuis, dan dat ze hen met lege handen naar een sport- of themadag sturen. Het laatste wat je wilt, is dat je kinderen anders bekeken worden."
Ze gebruikt haar eigen ervaringen om anderen te helpen. "Ik geef zelf huiswerkbegeleiding aan kinderen in kansarmoede nu mijn kinderen afgestudeerd zijn en ik niet langer in schulden zit. Ik zie hetzelfde schaamtegevoel nu ook bij andere ouders."
Algemeen coördinator Heidi Degerickx van Netwerk tegen Armoede: "We hameren al jaren op het belang van een maximumfactuur in het secundair onderwijs, zodat ouders tijdens het schooljaar niet voor onaangename financiële verrassingen komen te staan. De schooltoeslag in het Groeipakket zou ten laatste op 30 juni betaald moeten worden vóór de schoolfacturen komen bij inschrijving voor het nieuwe schooljaar. Tot slot zien we graag de werking van brugfiguren tussen ouders en de school graag uitgerold over alle Vlaamse steden en gemeenten."