18-09-2023

Lerarenopleiding als fundament voor sterke leraren en kwaliteitsvol onderwijs

Terug

Leerkrachten in spé moeten tijdens hun opleiding alle nodige kansen krijgen om te kunnen omgaan met de maatschappelijke en educatieve uitdagingen binnen ons onderwijs. Ook het Netwerk tegen Armoede merkte het afgelopen jaar tijdens vormingen in het hoger onderwijs dat studenten het gevoel hebben dat ze onvoldoende voorbereid aan hun carrière beginnen. We zijn dan ook blij dat we de kans kregen om mee te schrijven aan het advies van de Vlaamse Onderwijsraad rond de lerarenopleiding als fundament om sterke leraren af te leveren.

Onze belangrijkste vaststellingen en aanbevelingen zijn mee opgenomen in het advies

  • Lerarenopleidingen slagen er te weinig in een weerspiegeling te zijn van de samenleving. Onze maatschappij is divers (op vlak van sociaal-economische status, gender, thuistaal, migratieachtergrond, beperking, …). Te veel leerlingen herkennen zichzelf niet in hun leerkrachten.
  • Kwaliteit van onderwijs hangt samen met het goed kunnen omgaan met diversiteit en de sterktes ervan gebruiken. Het is dan ook belangrijk dat de omgang met diversiteit een centrale plaats krijgt in de lerarenopleiding.
  • Ervaringsdeskundigen zijn goed geplaatst om de lerarenopleiding te ondersteunen bij het integreren van diversiteitsresponsieve praktijken in het curriculum en het bredere beleid van de lerarenopleiding
  • Ervaringsdeskundigen kunnen een belangrijke rol opnemen bij de ontwikkeling van een grondhouding/professionele basishouding die studenten leert omgaan met diverse doelgroepen.

Advies van de Vlaamse Onderwijsraad

Lees het advies

Volg ons


Blijf op de hoogte

Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief

Steun ons nu

Uw steun helpt mensen om een toekomst uit te bouwen en de strijd aan te binden met armoede en sociale uitsluiting. Help mensen in armoede zichzelf te helpen.

Steun ons
Deze website maakt gebruik van cookies om uw gebruikersgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord.  Lees meer.