Dossier: Een brug tussen onderwijs en welzijn voor gezinnen in armoede

Brugfiguren hebben verschillende profielen, maar wel één gemene deler. Het zijn sociale professionals die in de context van de school extra inspanningen doen om noden van ouders en kwetsbare gezinnen te capteren. Ze gaan in gesprek met de ouders en detecteren welzijnsnoden waar onderwijsprofessionals geen weg mee weten, maar wel de effecten van zien en voelen in de klas. Brugfiguren overbruggen de kloof tussen onderwijs en welzijn, tussen school en ouders. Ze doen dat vooral in de luwte en heel erg op maat van de noden van ouders en scholen. Met dit dossier werpen we een licht op hun specifieke rol in de schoolcontext, hun signaalfunctie naar beleidsmakers en hun enorme meerwaarde in het doorbreken van (generatie)armoede.
Brugfiguren in het onderwijs zijn op lokaal niveau belangrijk om gelijke kansen voor kinderen uit gezinnen in armoede mogelijk te maken. De meeste projecten met brugfiguren zijn mogelijk gemaakt door het Plan Samenleven van de vorige Vlaamse Regering. Het doel was om lokale besturen te ondersteunen in het samenleven in diversiteit. Dat de nood hoog is, blijkt uit het feit dat er maar liefst 138 gemeentebesturen intekenden in de beleidsperiode 2020-2024. Ook via andere projectoproepen, zoals de projecten Lokale Bondgenotennetwerken tegen Kinderarmoede in het beleidsdomein armoedebestrijding, zien we projecten met brugfiguren ontstaan. Lokale partners en besturen zoeken dus volop naar financiële middelen om projecten op het snijvlak van Onderwijs en Welzijn mogelijk te maken in hun stad of gemeente. In dit dossier zoomen we in op zes projecten met brugfiguren die specifiek verbonden zijn aan een ‘vereniging waar mensen in armoede het woord nemen’ en lid zijn van het Vlaams Netwerk tegen Armoede*.