Audit en aanpak op maat
Waarom is werken aan een duurzame tewerkstelling een goede investering?
Armoede op de werkvloer vertaalt zich vaak in een problematisch aanwezigheidsbeleid of een lage retentie. Door uw HR-beleid armoedebewuster te maken, kunt u hieraan werken.
Tijdens de armoede-audit voeren we een gesprek aan de hand van gerichte vragen en scoren we u als werkgever op 6 topics. Elk van deze topics betreft een belangrijk aspect in de duurzame tewerkstelling van mensen in armoede.
De audit gebeurt online vraagt om een tijdsinvestering van 3u. Rond de tafel zitten de HR-verantwoordelijke, een teamleider, de vertrouwenspersoon, een payroll medewerker, een medewerker van de sociale dienst.
De audit is de opstap naar een workshop op maat van één dag waarin we samen gericht werk maken van die domeinen waar er voor de werkgever opportuniteiten zijn. Aan deze workshop kunnen 15 medewerkers deelnemen, waaronder de deelnemers van de audit.
En weet: wat goed is voor mensen in armoede, is goed voor alle medewerkers van het bedrijf!
Maak nu werk van een armoedebewust HR-beleid. Neem contact met Kevin De Pelsmaker onderaan deze pagina.
Absenteïsme
Absenteïsme staat niet enkel een vlotte werking in de weg, het genereert ook hoge kosten voor u als werkgever. Hierop werken genereert een duidelijke return on investment. Zo blijkt uit onderzoek van Securex dat een daling van 0,5% in het absenteïsme bij een bedrijf met 50 arbeiders al resulteert in een besparing van 11.500 euro per jaar!
Werken op retentie
In het tewerkstellingsparcours van mensen in armoede komt vaak een draaideureffect voor: ze worden toegeleid naar een job, maar verliezen die weer op korte termijn. Een dergelijk hoog personeelsverloop genereert hoge aanwervings-, opleidings- en ontslagkosten voor u als werkgever. Onze aanpak zorgt ervoor dat voor een duurzame tewerkstelling van medewerkers met een armoedeproblematiek, zodat dit dure draaideureffect vermeden wordt.
Andere HR-kosten
Uit onderzoek blijkt dat medewerkers in armoede voor bijkomende werklast zorgen bij HR-medewerkers. Zij dienen immers loonbeslagen en vragen naar voorschotten te verwerken, ziekteverzuim op te volgen, aanwervings- en ontslagprocedures te begeleiden, enz. Bovendien lopen de kosten van deze werkuren voor u als werkgever op. Het tijdig aanpakken van de armoedeproblematiek onder uw werknemers helpt de werklast van uw HR-medewerkers te verminderen en bijhorende kosten te drukken.
Armoede is een complexe problematiek die zich op verschillende levensdomeinen manifesteert en die een specifieke aanpak op de werkvloer vergt.
Bekijk ons aanbod hieronder en ga na hoe u als werkgever werk kunt maken van een armoedebewust HR-beleid.
Neem contact met Kevin De Pelsmaker onderaan deze pagina en bespreek de verschillende opties.
Infofiche van de armoede-audit en workshop op maat
Bekijk de infoficheWat is een armoedebewust HR-beleid WEL?
- Het is een beleid dat waardevol is voor elke werknemer, maar onmisbaar voor werknemers in armoede.
- Het gaat over voorkomen én genezen.
- Het gaat over het systematisch integreren van armoedebewustzijn in het HR-beleid vanuit de aangereikte kaders.
- Het is een aanpak op maat van de realiteit van de werkgever.
- Het gaat over verschillende domeinen zoals communicatie, evaluatiemethoden, combinatie werk-privé ...
- Het gaat over verschillende vormen, zowel gekleurde armoede, alleenstaande ouders, armoede na scheiding, bij gezondheidsproblemen in het gezin, na faillissement, schulden ...
Wat is een armoedebewust HR-beleid NIET?
- Het is GEEN apart HR-beleid voor medewerkers die in armoede leven.
- Het gaat NIET enkel over het ondersteunen van de medewerkers die al in armoede beland zijn.
- Het gaat NIET enkel over het implementeren van enkele tips & tricks.
- Het is GEEN one size fits all-verhaal.
- Het gaat NIET enkel over het financiële aspect.
- Het gaat NIET enkel over generatiearmoede.
Enkele tips en tricks rond het omgaan met armoede op de werkvloer
Bekijk de tips en tricksAnja Vermandere
Corporate Community Manager WorkOut Poverty
E-mail
0489 74 06 27
Kevin De Pelsmaker
Vormingsverantwoordelijke
E-mail
0486 18 71 39