# Dossiers # Nieuws # Aanbeveling # Onderwijs

Leerkansen: formeel en informeel leren als hefboom in verenigingen waar armen het woord nemen en welzijnsschakels

07/05/2015

In het voorjaar 2007 hebben verenigingen waar armen het woord nemen de samenwerking met de Centra voor Basiseducatie (CBE) bediscussieerd. Dit resulteerde in een oplijsting van de drempels die mensen in armoede ervaren om naar de CBE te stappen, maar ook drempels die het moeilijk maken om lessen te blijven volgen. In het najaar 2007 is op basis van deze lijst een dialoog aangegaan met de CBE: per drempel werd bekeken “wie” daaraan “wat” kan doen. Wat kan een vereniging waar armen het woord nemen doen? Wat kunnen de CBE doen? Maar ook wat kan de minister van Onderwijs doen?

Lees meer Download
# Dossiers # Nieuws # Aanbeveling # Onderwijs

Ouders in armoede en het CLB. Een andere kijk.

09/09/2014

Vierdewereldgroep Mensen voor Mensen uit Aalst stelde vast dat veel kwetsbare ouders moeilijk tot een positief contact kwamen met het CLB. De ouders uit de werkgroep onderwijs gingen hierrond aan de slag. Wat zijn de drempels richting CLB? Waar loopt het fout? Hoe kun je als CLB een vertrouwensband opbouwen met leerlingen en ouders? Het werd een handleiding met 40 concrete tips over hoe het ideale CLB zou kunnen werken.

Download hier het dossier.

Lees meer Download
# Dossiers # Nieuws # Aanbeveling # Gezondheid

Over armoede en geestelijke gezondheidszorg: Oog voor elkaar, ook met elkaar

24/04/2014

Een aanzienlijk aantal mensen in ons land wordt vroeg of laat geconfronteerd met psychische problemen. Voor mensen in armoede stelt de uitdaging zich nog scherper. Zij kampen vaker dan gemiddeld met geestelijke gezondheidsproblemen en botsen tegelijk op moeilijk te overwinnen drempels om de gepaste zorg te vinden. Dat zijn financiële drempels, maar even goed drempels op vlak van bereikbaarheid en toegankelijkheid. Cera, de Vlaamse overheid en Netwerk tegen Armoede sloegen de handen in elkaar en gingen in vier pilootprojecten na hoe geestelijke gezondheidszorg toegankelijk kan gemaakt worden voor mensen met een laag inkomen.

Lees meer
# Dossiers # Nieuws # Aanbeveling # Verhaal # Onderwijs # Werk

Onderwijs en werk voor iedereen? Jongeren zien het zo

04/11/2011

Hoe realiseer je gelijke onderwijskansen voor elke jongere en hoe zorg je dat ze ook na de schoolbanken hun toekomst kunnen waarmaken? Het is een vraag die al vaak beantwoord is, maar zelden door eerst naar de jongeren zelf te luisteren. De jongerenwerking van Recht-Op ging met dit thema aan de slag en kwam terug met concrete antwoorden. Op een druk bijgewoonde conferentie gingen de jongeren hierover in gesprek, samen met Unicef België, Uit De Marge, Samenlevingsopbouw Antwerpen Stad, Réseau wallon de lutte contre la pauvreté, Vormen en Stampmedia.

Lees meer Download
# Nieuws # Aanbeveling # Onderwijs

Charter tussen scholen en verenigingen in Aalst voor gelijke onderwijskansen

29/10/2009

Kansarmoede mag niet leiden tot uitsluiting van kinderen op school. Gelijke onderwijskansen vormen een noodzakelijke, maar complexe uitdaging die op veel domeinen tegelijk moet gerealiseerd worden. Daarom sloten scholen, stadsdiensten en armoedeverenigingen, waaronder Vierdewereldgroep Mensen voor Mensen, in Aalst een charter. Dat moet helpen om naar elkaar toe te groeien en de wederzijdse drempels en vooroordelen weg te werken.

Lees meer Download
# Nieuws # Dossiers # Aanbeveling # Onderwijs

Dossier CLB: Van wantrouwen naar dialoog

23/09/2009

De relatie tussen CLB en kwetsbare gezinnen gaat niet altijd over rozen. Er is vaak sprake van wederzijds onbegrip. Ouders hebben soms het gevoel niet gehoord te worden of moeilijk toegang te vinden. CLB-medewerkers zoeken naar manieren om kwetsbare gezinnen op een constructieve en productieve manier te bereiken. Recht-Op ging de uitdaging aan, ging met een aantal ouders én CLB-medewerkers rond de tafel te zitten en werkte op basis van die uiteenlopende ervaringen een dossier met aanbevelingen uit.

Lees meer Download
# Nieuws # Dossiers # Aanbeveling # Onderwijs

Ouder, je bent en je blijft het: over onderwijsdrempels voor ouders wiens kinderen elders opgroeien

15/05/2008

Ouders bij wie de kinderen niet thuis opgroeien, hebben het bijzonder moeilijk om hun rol als ‘echte’ ouder in de samenwerking met de school van hun kinderen te verkrijgen. Wij denken aan ouders van geplaatste kinderen, maar ook aan partners die niet het hoederecht hebben en hun kinderen heel weinig zien. Er zijn veel extra drempels, zowel in de beleving van de ouders zelf, als van de leerkrachten, directeuren en andere onderwijsmensen die met deze kinderen te maken hebben. Onze Gentse vereniging De Zuidpoort ging hierover in gesprek met verschillende lokale onderwijspartners.

Lees meer Download

Blijf op de hoogte

Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief


Volg ons

Steun ons nu

Uw steun helpt mensen om een toekomst uit te bouwen en de strijd aan te binden met armoede en sociale uitsluiting. Help mensen in armoede zichzelf te helpen.

Steun ons
Deze website maakt gebruik van cookies om uw gebruikersgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord.  Lees meer.